Przewodnik prawdziwej pobożności

 

Brunon Vercruysse SI

1886 rok.

 

Zobacz imprimatur

czyli

 

NOWE PRAKTYCZNE ROZMYŚLANIA

na każdy dzień roku

O Życiu Pana naszego Jezusa Chrystusa ku użytkowi wiernych,

którzy żyjąc wśród świata, dążą do doskonałości.

 

 

TOM I

(od 1 stycznia do 30 czerwca)

 

 

NIHIL OBSTAT.

Gdy książka pod tytułem: ,,Przewodnik prawdzi­wej pobożności czyli Nowe, praktyczne rozmyślania na każdy dzień roku Życia Pana naszego Jezusa Chrystusa zgodną jest we wszystkim z przepisami Wiary Świętej Katolickiej i moralności i bardzo pożyteczną tak dla osób duchownych jako też świeckich, przeto daje jej Ordynariat Metropolitalny najchętniej aprobatę i zaleca ją wiernym do czytania.

 

 

OD OBDYNABTATD METBOPOL. O. Ł.

Lwów, dnia 11 sierpnia 1885.

+ Seweryn

Arcybiskup.

 

 

Modlitwa przed rozmyślaniem.

O Panie mój i Boże! Wierzę mocno, że jesteś tutaj obecny i że Oczy Twoje ku mnie są zwrócone; upadam przed Tobą na kolana, czując się niego­dnym stanąć przed Obliczem Twoim, pełen jednak ufności w Twą nieskończoną Dobroć, błagam Cię pokornie o Łaskę, bym to rozmyślanie odprawił na Twoją większą Chwałę i mój duchowny pożytek. Oświeć mój rozum, wzrusz serce moje, wzmocnij mą wolę, abym Cię lepiej poznał, bardziej ukochał i wierniej Tobie służył.

O tę Łaskę proszę za wstawieniem się Najświętszej Panny Maryi, moich Świętych Patronów i Patronek, i mego Anioła Stróża. Amen.

 

 

Modlitwie tej towarzyszyć musi nasza własna wewnę­trzna praca, — niemniej sumiennie zachować należy pobożne praktyki i przepisy, podane przez mistrzów życia duchownego, od których zachowanie prawie cała wartość rozmyślania zależy.

Przepisy te są:

Pokaż przepisy

1) Wieczorem zastanowić się dobrze nad punktami rozmy­ślania i to tak, jak gdybyśmy je mieli nazajutrz innym powtórzyć — zajmować należy nimi myśli nasze, kładąc się do snu i ze snu się budząc — w modlitwie też porannej prosić o Łaskę dobrego rozmyślania.

2) Przed modlitwą przygotowawczą spytać się samego siebie: W czyjejże obecności mam stanąć za chwilę?…. i dlaczego?…

3) Przy końcu rozmyślania zmówić : „Ojcze nasz” lub „Zdro­waś Marya“ i zrobić krótki jakby egzamin, jak też to roz­myślanie odprawiłem? Jeżeli dobrze, podziękuję Panu Bogu za to, jeżeli źle, zastanowię się, z jakiej to przyczyny, aby je na przyszły raz usunąć.

4) Jeżeli dla wielkiego osłabienia ciała lub znużenia umysłu czujemy się niezdolnymi do odprawienia rozmyślania, to przejdźmy przynajmniej w myśli wszystkie czynności, które w tym dniu nas czekają. Pomyślmy nad tym, jak dobrze je wypełnić — dobrze wobec Pana Boga i wobec ludzi — postanówmy silnie tak je wykonać i prośmy Pana Boga, by raczył każdą czynność nasze pobłogosławić.

5) Możemy także oskarżać się przed Panem Bogiem z dziecięcą prostotą i ufnością, tak jak się oskarżamy przy Świętej Spo­wiedzi…. z naszej nieudolności w rozmyślaniu, z naszej nędzy duchowej, z naszych błędów i braków, wyliczając je szczegółowo.

 

Uniżmy, upokórzmy się w ten sposób przed Panem Bogiem i po tej modlitwie bądźmy cierpliwszymi, zgodniejszymi z Wolą Bożą i gorliwymi w wypełnianiu dobrych uczynków — oto co nazywamy także rozmyślaniem bardzo dobrze odprawionym. „Z owocu drzewo bywa poznane”, powiedział Pan Jezus. “Ex fructu arbor agnoscitur” (Mat. XII, 33).

 

 

I. Przysłuchiwać się będę w duchu słowom Św. Jana Ewangelisty: Umiłowawszy Swe, którzy byli
na świecie, do końca je umiłował (Ef. II.)

II. Prosić będę o Łaskę zrozumienia cudów Mi­łości Serca Pana Jezusowego w Sakramencie Ołtarza.

 

 

I. Punkt.

Pan Jezus w Najświętszym Sakramencie Ołtarza jest towarzyszem naszego wygnania.

 

ROZWAŻANIE DUCHOWNE [*]. Miłość Serca Pana Jezusowego roz­wiązała na naszą korzyść zagadkę nierozwiązalną dla miłości ludzkiej; oddać swe życie za ukochaną istotę, nie rozłączając się jednakże z nią. Jakże to uczynił? Przez ustanowienie Najświętszego Sa­kramentu. Tak jest istotnie, w tym niepojętym Sakramencie Pan nasz Jezus Chrystus, chociaż ukryty i dla nas niewidzialny, mieszka rzeczywiście z duszą i ciałem w pośród nas. Stawszy się w ten spo­sób towarzyszem naszego wygnania, uszczęśliwia obecnością swoją wszystkie krańce ziemi, aby nikt jej nie był pozbawiony, z głębi Ołtarza, jakby z Przybytku Miłosierdzia, odzywa się do ludzi tą słodką zachętą: Chodźcie do Mnie wszyscy, którzy pracujecie i jesteście obciążeni, a Ja was ochłodzę” (Mat. XI.).

ZASTOSOWANIE. Korzystaj z uroczystości Najświętszego Sakramentu, abyś złożył Sercu Pana Jezusowemu tak bardzo podobającemu sobie w uroczystej czci, hołd miłości, wdzięczności i uwielbienia; — abyś Mu wyraził głęboki żal twój, żeś tak niedbale odpo­wiadał na Jego miłosne wezwanie; żeś Go za mało odwiedzał i za mało czcił w Sakramencie Jego Miłości; żeś tak często zasmucał Jego Bo­skie Serce obojętnością i niewiernością swoją.

UCZUCIA [**]. Utrzymuj się przez jakiś czas w tym pobożnym usposobieniu.

POSTANOWIENIE [***]. Odwiedzaj częściej, a przy­najmniej z gorętszym uczuciem Pana naszego Jezusa Chrystusa w Sakramencie Jego Miłości.

 

 

II. Punkt.

Pan nasz Jezus Chrystus w Najświętszym Sakramencie jest Ofiarą ustawicznie za nas składaną.

 

ROZWAŻANIE DUCHOWNE. Wszechmocna Miłość naszego Boskiego Zbawiciela zdziałała dla nas Cud drugi, a tym jest ustawiczne odnawianie, przez ustano­wienie Najświętszego Sakramentu w Ofierze Mszy Świętej, onej Ofiary, jaką z Siebie uczynił w Wielki Piątek na górze Kalwarii. Zawsze On Jeden i ten Sam jest Ofiarą i Ofiarnikiem, ofiarującym się przez ręce Kapłana. Jedyna różnica, jaka zachodzi mię­dzy Ofiarą na Krzyżu, a Ofiarą odbywającą się na Ołtarzach naszych, jest ta, że pierwsza była krwawą, a druga nią nie jest. Pan Jezus ofiaruje się w Niej, według wyrażenia teologów, bezkrwawym sposobem, ofiarowany mieczem słów konsekracyjnych, mocą których Ciało Zbawiciela oddziela się od Krwi Jego i byłoby rzeczywiście rozdzielone, gdyby Zmartwychwstały Pan Jezus nie był nieśmier­telnym. Stąd Św. Jan Chryzostom wnosi, że Ofiara Mszy Świętej ma tę samą wartość, co Ofiara na Krzyżu.

ZASTOSOWANIE. Umiej ocenić korzyści i po­żytki z częstego albo nawet codziennego bywa­nia na Mszy Świętej i złóż za nie dzięki Panu Bogu. Ale jakże słuchasz tej Mszy Świętej? Z jaką wiarą? Z ja­kim uszanowaniem? Z jaką pobożnością? Czy z twej strony wcale nie ma obojętności? trochę przyzwyczajenia, a bardzo wiele niedbalstwa w przestrzeganiu pewnych ćwiczeń, które dawniej okazały się tak skutecznymi dla ciebie.

UCZUCIA. Dzisiaj, jako w dzień pamiątki usta­nowienia Ofiary Świętej na Ołtarzach naszych, wychwa­laj, uwielbiaj z uniesieniem tę Miłość, którą oka­zuje ci tutaj Serce Pana Jezusowe.

POSTANOWIENIE. Aby odświeżyć nabożeństwo twoje podczas Mszy Świętej, zastosuj znowu dawne praktyki z czasów pierwszej gorliwości twojej, których może zaniedbałeś zupełnie.

 

 

III. Punkt.

Pan Jezus w Najświętszym Sakramencie jest pożywieniem dusz naszych.

 

ROZWAŻANIE DUCHOWNE. Szczytem Miłości Pana Jezusa ku nam jest bez wątpienia to, iż w Najświętszym Sakramencie chciał się stać pożywieniem dusz naszych i tak ściśle połączyć się z nami, że my żyjemy w Nim, a On żyje w nas. Usłysz i rozważaj te Jego wła­sne słowa: „Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało Moje” (Mat XXVI). Kto pożywa Mego Ciała i pije Moją Krew, we Mnie mieszka, a Ja w nim” (Jan VI).

ZASTOSOWANIE. Czymże się to dzieje, że tak często przyjmując Najświętszy Sakrament, jesteś jeszcze tak niedoskonałym, tak mało duchowym, tak niepodobnym do Pana naszego Jezusa Chrystusa? Bez wątpienia przypisać to należy nie dosyć godnemu usposobieniu twojemu albo niedbałości czy to w przy­gotowaniu się, czy w przyjęciu, czy też w dzięk­czynieniu. Zobacz, w czym chybiłeś; w czym powinieneś i możesz się poprawić?

ROZMOWA DUSZY [****] z Świętą Małgorzatą Marią. — Prosić ją będę o jedną iskierkę tej Boskiej Miłości, którą była przejętą w chwili, gdy się Jej ukazał Pan nasz Jezus Chrystus, gdy odsłonił Serce Swoje, gdy przemawiał do Niej.

 

 

 

Zachęcamy do:

  1. uczczenia Najświętszego Serca Pana Jezusa w miesiącu czerwcu ku czci Jego poświęconym: Nabożeństwo czerwcowe – dzień 8
  2. pobożnego przygotowania się do wspomnienia Św. Antoniego Padewskiego przez Nowennę: Nowenna do Św. Antoniego Padewskiego – dzień 5
  3. Pierwsza Nowenna do Najświętszego Serca Pana Jezusa z Św. Małgorzatą Marią Alacoque – dzień 2
  4. Druga nowenna do Najświętszego Serca Pana Jezusa – Dzień 2
  5. uczczenia Tajemnicy Cudu Miłości na uroczystość Bożego Ciała: Nabożeństwo na uroczystość Bożego Ciała

 

 

 

 

[*] Ażeby ta książka rozmyślań nie stała się tylko książką czytań duchowych, należy zatrzymać się chwilkę i celem jasnego zrozumienia zastanowić się dobrze nad każdym głównym zdaniem rozważania i zastosowania, tak jak gdyby każde zdanie tworzyło osobny ustęp. Twoje własne myśli i uwagi oświecą cię i wzruszą więcej, niż wszystkie inne, podane przez innych. Bylibyśmy użyli tej formy zdań od­dzielonych ustępami, gdyby nie to, że wtedy objętość książki stałaby się o wiele obszerniejszą, a tym samym i cena wyższą.

[**] Wzbudzaniu uczuć należy poświęcić jak najwięcej czasu, gdyż przez nie tylko rozmyślanie, czyli medytacja staje się modlitwą. One zapalą i rozniecą w nas ogień Mi­łości Bożej. One rozmyślaniu naszemu nadadzą pewnego na­maszczenia i utrzymają nas przez cały dzień w gorącości ducha. Niepodobna też, aby w ciągu rozmyślania nie obu­dziło się w nas wiele innych uczuć, które, jak już wspomnieliśmy, są nierównie skuteczniejsze, bo pochodzą z głębi własnej duszy lub z natchnienia Bożego.

[***] Nie dosyć jest czynić dobre postanowienia, należy przede wszystkim zachęcić się i zmusić moralnie do wyko­nania powziętych postanowień. W tym celu należy uważnie rozbierać motywy czyli pobudki, jakimi są:

1) Wielkie korzyści, wypływające z wiernego wypeł­nienia dobrych postanowień w tym i przyszłym życiu.

2) Słuszność i sprawiedliwość. Czegóż bowiem wyma­gają od nas przyrzeczenia dane na Chrzcie Świętym?… sama na­zwa Chrześcijanina…. ucznia i naśladowcy Jezusa Chrystusa? Jako też krótkość i wartość czasu?

3) Wielka łatwość wykonania… wszystko się ogranicza na kilku niewielkich usiłowaniach, na kilku umartwieniach, które Łaska Boża jeszcze łatwiejszymi czyni.

4) Radość. Jakże gładkim zadowoleniem napełnia nas trud lub ofiara podjęta z miłości ku Panu Bogu. A przede wszystkim jakąż to pociechę będziemy z tego mieli w go­dzinę śmierci.

5) W końcu konieczność dobrych postanowień wykona­nych czynem. Ale jednego potrzeba (Łuk. X. 42), powie­dział Pan Jezus, jednej tylko rzeczy, tj. bym się uświęcił i zbawił, a do tego konieczne mi są dobre, a silne i skute­czne postanowienia.

Często­kroć tracimy cały owoc rozmyślania, jeśli nie czynimy praktycznych postanowień na ten właśnie dzień, w którym rozmyślamy, albo nie prosimy gorąco o pomoc z Nieba, do wykonania dobrych posta­nowień, rachując zbyt wiele na własne siły.

[****] Rozmowa duszy czyli właściwa modlitwa jest bardzo zaleconą przez mistrzów życia duchownego. Uczucia i po­stanowienia, podane w punktach rozmyślania, dostarczą za­wsze obfitego do niej przedmiotu. Można ją częściej powta­rzać prowadząc raz z tą, drugi raz z inną osobą Trójcy Przenajświętszej, albo z Przeczystą Boga Rodzicielką. Albo z którym ze Świętych Patronów swoich, według własnej pobożności i natchnienia. W rozmowie duszy, czyli w modli­twie, zakończającej rozmyślanie, jest rzeczą bardzo poży­teczną ofiarować Panu Bogu praktyczne postanowienia na ten dzień i prosić Go usilnie o Łaskę wytrwania.

Rozważania duchowe należy zakończyć odmówieniem „Ojcze nasz“ lub „Zdrowaś Marya”.

 

 

 

 

© salveregina.pl 2023