Zawartość strony
- 1
- 2 Przewodnik prawdziwej pobożności
- 3 O Życiu Pana naszego Jezusa Chrystusa ku użytkowi wiernych, którzy żyjąc wśród świata, dążą do doskonałości.
- 4 Modlitwa przed rozmyślaniem.
- 5 Ciąg dalszy wczorajszego rozmyślania.
- 6 Duch czystości i świątobliwości.
- 7 Duch miłości i cichości.
- 8 Duch pobożności i modlitwy.
Przewodnik prawdziwej pobożności
O. Brunon Vercruysse SI
1886 rok.
czyli
NOWE PRAKTYCZNE ROZMYŚLANIA
na każdy dzień roku
O Życiu Pana naszego Jezusa Chrystusa ku użytkowi wiernych,
którzy żyjąc wśród świata, dążą do doskonałości.
TOM II
(od 1 lipca do 31 grudnia)
Gdy książka pod tytułem: ,,Przewodnik prawdziwej pobożności czyli Nowe, praktyczne rozmyślania na każdy dzień roku życia Pana naszego Jezusa Chrystusa zgodną jest we wszystkim z przepisami Wiary Świętej Katolickiej i moralności i bardzo pożyteczną tak dla osób duchownych jako też świeckich, przeto daje jej Ordynariat Metropolitalny najchętniej aprobatę i zaleca ją wiernym do czytania.
OD OBDYNABTATD METBOPOL. O. Ł.
Lwów, dnia 11 sierpnia 1885.
+ Seweryn
Arcybiskup.
Modlitwa przed rozmyślaniem.
O Panie mój i Boże! Wierzę mocno, że jesteś tutaj obecny i że oczy Twoje ku mnie są zwrócone; upadam przed Tobą na kolana, czując się niegodnym stanąć przed Obliczem Twoim, pełen jednak ufności w Twą nieskończoną Dobroć, błagam Cię pokornie o Łaskę, bym to rozmyślanie odprawił na Twoją większą Chwałę i mój duchowny pożytek. Oświeć mój rozum, wzrusz serce moje, wzmocnij mą wolę, abym Cię lepiej poznał, bardziej ukochał i wierniej Tobie służył.
O tę Łaskę proszę za wstawieniem się Najświętszej Panny Maryi, moich Świętych Patronów i Patronek, i mego Anioła Stróża. Amen.
Modlitwie tej towarzyszyć musi nasza własna wewnętrzna praca, — niemniej sumiennie zachować należy pobożne praktyki i przepisy, podane przez mistrzów życia duchownego, od których zachowanie prawie cała wartość rozmyślania zależy.
Przepisy te są:
- Wieczorem zastanowić się dobrze nad punktami rozmyślania i to tak, jak gdybyśmy je mieli nazajutrz innym powtórzyć — zajmować należy nimi myśli nasze, kładąc się do snu i ze snu się budząc — w modlitwie też porannej prosić o Łaskę dobrego rozmyślania.
- Przed modlitwą przygotowawczą spytać się samego siebie: W czyjejże obecności mam stanąć za chwilę?…. i dlaczego?…
- Przy końcu rozmyślania zmówić : „Ojcze nasz” lub „Zdrowaś Marya“ i zrobić krótki jakby egzamin, jak też to rozmyślanie odprawiłem? Jeżeli dobrze, podziękuję Panu Bogu za to, jeżeli źle, zastanowię się, z jakiej to przyczyny, aby je na przyszły raz usunąć.
Jeżeli dla wielkiego osłabienia ciała lub znużenia umysłu czujemy się niezdolnymi do odprawienia rozmyślania, to przejdźmy przynajmniej w myśli wszystkie czynności, które w tym dniu nas czekają. Pomyślmy nad tym, jak dobrze je wypełnić — dobrze wobec Pana Boga i wobec ludzi — postanówmy silnie tak je wykonać i prośmy Pana Boga, by raczył każdą czynność nasze pobłogosławić.
Możemy także oskarżać się przed Panem Bogiem z dziecięcą prostotą i ufnością, tak jak się oskarżamy przy Świętej Spowiedzi…. z naszej nieudolności w rozmyślaniu, z naszej nędzy duchowej, z naszych błędów i braków, wyliczając je szczegółowo.
Uniżmy, upokórzmy się w ten sposób przed Panem Bogiem i po tej modlitwie bądźmy cierpliwszymi, zgodniejszymi z Wolą Bożą i gorliwymi w wypełnianiu dobrych uczynków — oto co nazywamy także rozmyślaniem bardzo dobrze odprawionym. „Z owocu drzewo bywa poznane”, powiedział Pan Jezus. “Ex fructu arbor agnoscitur” (Mat. XII, 33).
11. SIERPNIA.
Ciąg dalszy wczorajszego rozmyślania.
I. Słyszę Apostoła, mówiącego do mnie te słowa: Litera zabija, a duch ożywia.
II. Będę prosił o tego Ducha, który powinien ożywiać wszystkie moje dobre uczynki, a Nim jest:
I. Punkt.
Duch czystości i świątobliwości.
ROZWAŻANIE DUCHOWNE [*]. Owocem wczorajszego i dzisiejszego rozmyślania ma być silne, wewnętrzne przekonanie, że im gorliwiej będziemy się doskonalili w Duchu Pana naszego Jezusa Chrystusa, tym nasze uczynki gorliwości i miłosierdzia będą pożyteczniejsze i przyniosą nam większą zasługę, gdyż ten jedynie Duch może im nadać prawdziwą moc i skuteczność. Myśl ta pobudzi nas do osiągnięcia tego celu i tego owocu. Duch czystości, to iście Duch Pana naszego Jezusa Chrystusa; a zatem strzegąc się grzechu, zostając w ścisłym połączeniu z Panem Bogiem przez Łaskę uświęcającą, możemy ściągnąć Błogosławieństwo Boże na wszystkie dobre uczynki, możemy mieć nadzieję, że się nam szczęśliwie powiodą, że wydadzą błogie i obfite owoce. Zapewnia nas o tym Zbawiciel, gdy mówi: “Kto mieszka we Mnie, wykonywając miłosierdzie, a Ja w nim, ten siła owocu przynosi” (Jan XV, 5). Apostoł zaś woła: “Gdybym mówił językami ludzkimi i anielskimi, a miłości bym nie miał, stałbym się jako miedź brzękająca” (I. Kor. XIII), to znaczy: rozprawiałem wiele, wiele rozgłosu na świecie zrobiłem, alem nie nawrócił nikogo.
ZASTOSOWANIE. Jeżeli więc pragniesz, aby Pan Bóg pobłogosławił gorliwości twojej, nie tylko masz się zachować w stanie Łaski, ale nadto powinieneś dążyć do największej czystości sumienia, do świątobliwości. Jakich dokładasz usiłowań, aby to osiągnąć? Jak nienawidzisz choćby najmniejszego grzechu powszedniego? Jakich używasz środków, aby ich uniknąć? Jak pilnie starasz się z nich oczyścić w Sakramencie Pokuty?
UCZUCIA [**]. Pragnij gorąco coraz większej czystości sumienia.
POSTANOWIENIE [***]. Zacznij od dzisiaj z nową gorliwością używać wszelkich środków dla urzeczywistnienia tych pragnień.
II. Punkt.
Duch miłości i cichości.
ROZWAŻANIE DUCHOWNE. Miłość najtkliwsza, miłość pobłażająca i łaskawa, połączona z niezachwianą cichością, która jest owocem pokory — oto Duch Boskiego Mistrza naszego: “Przykazanie, mówi, daję wam, abyście się wzajemnie miłowali, jakom was umiłował” (Jan XIII, 34). “Uczcie się ode Mnie, powiada dalej, żem jest cichy i pokornego Serca” (Mat 11, 29). Tym Duchem odznaczać się powinni ci, którzy wstępując w ślady Pana Jezusa, postanowili iść za Nim, a osobliwie ci, którzy Go pragną naśladować w gorliwości o zbawienie dusz ludzkich. Żąda On, aby miłość nasza była zupełnie wolna od ducha nienawiści lub zemsty, aby cichość, czyli łagodność nasza była bez żółci jak łagodność baranka lub gołębicy: “Módlcie się, rzecze, za prześladujących i potwarzających was. Oto ja was posyłam, jako owce między wilki. Bądźcież tedy prostymi jako gołębice” (Mat. V. X). Postępując według tych Przykazań Zbawiciela, popartych własnymi Jego Przykłady, Apostołowie i ich Następcy nawrócili świat, przemienili drapieżne wilki w łagodne baranki.
ZASTOSOWANIE. Miłością wtedy i łagodnością możemy pozyskać dla Pana Boga dusze, które się od Niego oddaliły, możemy je postawić i umocnić na dobrej drodze. Gwałtowność i szorstkość w słowach oburza i zamyka serca, miłość, i łagodność je otwiera i czyni nas panami serc. Nie nauczyło cię tego doświadczenie?
UCZUCIA. Proś o przebaczenie złego, które sobie samemu i drugim wyrządziłeś, unosząc się niecierpliwością lub gniewem.
POSTANOWIENIE. W chwili wzburzenia nie czyń żadnych upomnień i czekaj na zupełne uspokojenie własne i tego, którego masz upomnieć.
III. Punkt.
Duch pobożności i modlitwy.
ROZWAŻANIE DUCHOWNE. Bez pobożności istotnej, prawdziwej, bez modlitwy i bez ducha modlitwy bardzo mało uczynić możemy dla dobra dusz. Skuteczność gorliwości naszej pochodzi od Pana Boga; bez Łaski, choćby nie wiem jakie usiłowania na nic się nie przydadzą. “Ani który szczepi jest czym, mówi Święty Paweł, ani który podlewa: ale Bóg, który pomnożenie daję” (1. Kor. III).
ZASTOSOWANIE. Skarżysz się nieraz, że w odpowiedzi na wysilenia twej gorliwości spostrzegasz obojętność i nieczułość; czy nie twoja w tym wina? Pozyskiwanie dusz, mawiali Święci, powinno być okupywane ceną krwi, odkąd z Krzyża Krew Boża spłynęła za nie. Jakież umartwienia i pokuty, jakie modlitwy i nowenny ofiarujesz na tę intencję? Niestety! Może poprzestajesz na środkach czysto ludzkich; jakiegoż więc powodzenia spodziewać się możesz? Bądźże wtedy człowiekiem modlitwy i umartwienia, a poszczęści się gorliwości twojej.
ROZMOWA DUSZY [****] z Boskim Zbawicielem. Proś Go, aby cię raczył natchnąć Duchem Swoim.
[*] Ażeby ta książka rozmyślań nie stała się tylko książką czytań duchowych, należy zatrzymać się chwilkę i celem jasnego zrozumienia zastanowić się dobrze nad każdym głównym zdaniem rozważania i zastosowania, tak jak gdyby każde zdanie tworzyło osobny ustęp. Twoje własne myśli i uwagi oświecą cię i wzruszą więcej, niż wszystkie inne, podane przez innych. Bylibyśmy użyli tej formy zdań oddzielonych ustępami, gdyby nie to, że wtedy objętość książki stałaby się o wiele obszerniejszą, a tym samym i cena wyższą.
[**] Wzbudzaniu uczuć należy poświęcić jak najwięcej czasu, gdyż przez nie tylko rozmyślanie, czyli medytacja staje się modlitwą. One zapalą i rozniecą w nas ogień Miłości Bożej. One rozmyślaniu naszemu nadadzą pewnego namaszczenia i utrzymają nas przez cały dzień w gorącości ducha. Niepodobna też, aby w ciągu rozmyślania nie obudziło się w nas wiele innych uczuć, które, jak już wspomnieliśmy, są nierównie skuteczniejsze, bo pochodzą z głębi własnej duszy lub z natchnienia Bożego.
[***] Nie dosyć jest czynić dobre postanowienia, należy przede wszystkim zachęcić się i zmusić moralnie do wykonania powziętych postanowień. W tym celu należy uważnie rozbierać motywy czyli pobudki, jakimi są:
1) Wielkie korzyści, wypływające z wiernego wypełnienia dobrych postanowień w tym i przyszłym życiu.
2) Słuszność i sprawiedliwość. Czegóż bowiem wymagają od nas przyrzeczenia dane na Chrzcie Świętym?… sama nazwa Chrześcijanina…. ucznia i naśladowcy Jezusa Chrystusa? Jako też krótkość i wartość czasu?
3) Wielka łatwość wykonania… wszystko się ogranicza na kilku niewielkich usiłowaniach, na kilku umartwieniach, które Łaska Boża jeszcze łatwiejszymi czyni.
4) Radość. Jakże gładkim zadowoleniem napełnia nas trud lub ofiara podjęta z miłości ku Panu Bogu. A przede wszystkim jakąż to pociechę będziemy z tego mieli w godzinę śmierci.
5) W końcu konieczność dobrych postanowień wykonanych czynem. Ale jednego potrzeba (Łuk. X. 42), powiedział Pan Jezus, jednej tylko rzeczy, tj. bym się uświęcił i zbawił, a do tego konieczne mi są dobre, a silne i skuteczne postanowienia.
[****] Rozmowa duszy czyli właściwa modlitwa jest bardzo zaleconą przez mistrzów życia duchownego. Uczucia i postanowienia, podane w punktach rozmyślania, dostarczą zawsze obfitego do niej przedmiotu. Można ją częściej powtarzać prowadząc raz z tą, drugi raz z inną osobą Trójcy Przenajświętszej, albo z Przeczystą Boga Rodzicielką. Albo z którym ze Świętych Patronów swoich, według własnej pobożności i natchnienia. W rozmowie duszy, czyli w modlitwie, zakończającej rozmyślanie, jest rzeczą bardzo pożyteczną ofiarować Panu Bogu praktyczne postanowienia na ten dzień i prosić Go usilnie o Łaskę wytrwania.
Częstokroć tracimy cały owoc rozmyślania, jeśli nie czynimy praktycznych postanowień na ten właśnie dzień, w którym rozmyślamy, albo nie prosimy gorąco o pomoc z Nieba, do wykonania dobrych postanowień, rachując zbyt wiele na własne siły.
Rozważania duchowe należy zakończyć odmówieniem „Ojcze nasz“ lub „Zdrowaś Marya”.
© salveregina.pl 2022