Zawartość strony
Przewodnik prawdziwej pobożności
Brunon Vercruysse SI
1886 rok.
czyli
NOWE PRAKTYCZNE ROZMYŚLANIA
na każdy dzień roku
O Życiu Pana naszego Jezusa Chrystusa ku użytkowi wiernych,
którzy żyjąc wśród świata, dążą do doskonałości.
TOM I
(od 1 stycznia do 30 czerwca)
NIHIL OBSTAT.
Gdy książka pod tytułem: ,,Przewodnik prawdziwej pobożności czyli Nowe, praktyczne rozmyślania na każdy dzień roku Życia Pana naszego Jezusa Chrystusa zgodną jest we wszystkim z przepisami Wiary Świętej Katolickiej i moralności i bardzo pożyteczną tak dla osób duchownych jako też świeckich, przeto daje jej Ordynariat Metropolitalny najchętniej aprobatę i zaleca ją wiernym do czytania.
OD OBDYNABTATD METBOPOL. O. Ł.
Lwów, dnia 11 sierpnia 1885.
+ Seweryn
Arcybiskup.
Modlitwa przed rozmyślaniem.
O Panie mój i Boże! Wierzę mocno, że jesteś tutaj obecny i że Oczy Twoje ku mnie są zwrócone; upadam przed Tobą na kolana, czując się niegodnym stanąć przed Obliczem Twoim, pełen jednak ufności w Twą nieskończoną Dobroć, błagam Cię pokornie o Łaskę, bym to rozmyślanie odprawił na Twoją większą Chwałę i mój duchowny pożytek. Oświeć mój rozum, wzrusz serce moje, wzmocnij mą wolę, abym Cię lepiej poznał, bardziej ukochał i wierniej Tobie służył.
O tę Łaskę proszę za wstawieniem się Najświętszej Panny Maryi, moich Świętych Patronów i Patronek, i mego Anioła Stróża. Amen.
Modlitwie tej towarzyszyć musi nasza własna wewnętrzna praca, — niemniej sumiennie zachować należy pobożne praktyki i przepisy, podane przez mistrzów życia duchownego, od których zachowanie prawie cała wartość rozmyślania zależy.
Przepisy te są:
1) Wieczorem zastanowić się dobrze nad punktami rozmyślania i to tak, jak gdybyśmy je mieli nazajutrz innym powtórzyć — zajmować należy nimi myśli nasze, kładąc się do snu i ze snu się budząc — w modlitwie też porannej prosić o Łaskę dobrego rozmyślania.
2) Przed modlitwą przygotowawczą spytać się samego siebie: W czyjejże obecności mam stanąć za chwilę?…. i dlaczego?…
3) Przy końcu rozmyślania zmówić : „Ojcze nasz” lub „Zdrowaś Marya“ i zrobić krótki jakby egzamin, jak też to rozmyślanie odprawiłem? Jeżeli dobrze, podziękuję Panu Bogu za to, jeżeli źle, zastanowię się, z jakiej to przyczyny, aby je na przyszły raz usunąć.
4) Jeżeli dla wielkiego osłabienia ciała lub znużenia umysłu czujemy się niezdolnymi do odprawienia rozmyślania, to przejdźmy przynajmniej w myśli wszystkie czynności, które w tym dniu nas czekają. Pomyślmy nad tym, jak dobrze je wypełnić — dobrze wobec Pana Boga i wobec ludzi — postanówmy silnie tak je wykonać i prośmy Pana Boga, by raczył każdą czynność nasze pobłogosławić.
5) Możemy także oskarżać się przed Panem Bogiem z dziecięcą prostotą i ufnością, tak jak się oskarżamy przy Świętej Spowiedzi…. z naszej nieudolności w rozmyślaniu, z naszej nędzy duchowej, z naszych błędów i braków, wyliczając je szczegółowo.
Uniżmy, upokórzmy się w ten sposób przed Panem Bogiem i po tej modlitwie bądźmy cierpliwszymi, zgodniejszymi z Wolą Bożą i gorliwymi w wypełnianiu dobrych uczynków — oto co nazywamy także rozmyślaniem bardzo dobrze odprawionym. „Z owocu drzewo bywa poznane”, powiedział Pan Jezus. “Ex fructu arbor agnoscitur” (Mat. XII, 33).
UWAGA!
Dziś, tj. w piątek 2 czerwca 2023r. oraz jutro w sobotę 3 czerwca 2023r. przypadają Suche Dni Letnie, zgodnie z kan. 1252 § 2, zawartym w Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1917 roku jako nadal obowiązującym, w których obowiązuje POST ŚCISŁY.
I. Wyobraź sobie pobożne zgromadzenie pierwszych Chrześcijan, śpiewających wraz z Apostołami hymny pochwalne Panu Bogu.
II. Wzywaj Ducha Świętego, aby raczył odnowić w tobie Cuda świętości, które zdziałał w pierwszych Uczniach Boskiego Zbawiciela.
I. Punkt.
Oderwanie się zupełne od rzeczy ziemskich.
ROZWAŻANIE DUCHOWNE [*]. Dary mądrości i umiejętności, udzielone z nadzwyczajną hojnością pierwszym Chrześcijanom, zmieniły zupełnie zapatrywania ich i uczucia co do dóbr i zaszczytów ziemskich. Czego pierwej pożądali, teraz to samo było w ich oczach próżnością, złudzeniem i przeszkodą do uzyskania dóbr wiecznych. Toteż widziano ich jako posiadłości sprzedawali, a sprzedawszy, przynosili zapłatę i kładli przed nogi Apostołów. I rozdawano każdemu, ile komu było potrzeba, a było u nich wszystko wspólne (Dz. Ap. II, IV).
Wolni od wszystkich uczuć i zajęć ziemskich tęsknili tylko do Nieba. Cieszyli się pokojem i radością niezmąconą, służąc Bogu bez przeszkody i bez podziału.
ZASTOSOWANIE. Duch Święty i tobie przedstawił nicość tego wszystkiego, co ziemskie i doczesne; dał ci poznać, że podstawą chrześcijańskiej doskonałości jest oderwanie się i zrzeczenie się dóbr ziemskich wedle tych słów Zbawiciela: Błogosławieni ubodzy duchem, to znaczy ci wszyscy, którzy, chociaż posiadają dobra doczesne i starają się o podniesienie ich wartości, nie przywiązują jednak do nich serca swojego, ale uważają się za chwilowych posiadaczy, którym powierzono bogactwa z obowiązkiem przybywania w pomoc potrzebującym i wspierania dzieł dobrych. Bo ich jest Królestwo Niebieskie, dodaje Pan Jezus, ich będzie własnością w zamian za dobroczynność.
UCZUCIA [**]. Dziękuj Duchowi Świętemu, że sprostował błędne pojęcia twoje o dobrach tej ziemi, o próżnej sławie światowej. Proś Go o pomoc, abyś coraz więcej odrywał od nich serce twoje, aby ono pragnieniami swoimi było zawsze w niebie, gdzie jedynie są dobra trwałe i niespożyte.
POSTANOWIENIE [***]. Będę odpierał zwodnicze pokusy świata odpowiedzią, jaką dawał Św. Stanisław Kostka na zdradliwe namowy brata swego Pawła: Jestem zrodzony dla rzeczy większych, jak te, które mi świat ofiarować może.
II. Punkt.
Miłość bliźniego.
ROZWAŻANIE DUCHOWNE. Nie mniej nowym, jak duch ubóstwa zjawiskiem dla świata był duch miłości i zgody, który panował między pierwszymi uczniami. Chociaż różni pochodzeniem, obyczajami i nawykami, tak jednakże byli zespoleni jednością myśli i uczuć, że zdawało się, jakoby w nich było, mówi Łukasz Święty, „jedno serce i dusza jedna” (Dz. Ap. IV); Wszyscy mówili jedno, razem modlili się, razem pożywali pokarm, jednych i tych samych doznawali radości; zawsze gotowi do zaparcia się i wyrzeczenia się siebie, zawsze pilni w oddawaniu usługi drugim. Ten widok nie mniej ujmujący, jak nowy, zwracał uwagę niewiernych; wnosili stąd, że Boską musi być Religia, która stwarza ludzi tak doskonałych i szczęśliwych. Każdego dnia nowo nawróceni łączyli się z nimi, aby wziąć udział w ich szczęściu.
ZASTOSOWANIE. Dzieła Boże są tak pełne i płodne, że czas nie zdoła ich wyczerpać. Cud miłości i jedności braterskiej, zdziałany przez Ducha Świętego ku wielkiemu zdziwieniu samolubnego świata w pierwszych Chrześcijanach istnieje do dni naszych, a istnieje nie tylko w zgromadzeniach zakonnych, ale także w owych rodzinach prawdziwie Chrześcijańskich, gdzie miłość rodziców ku dzieciom, dzieci ku rodzicom, rodzeństwa ku sobie, a sług i domowników ku swoim panom wypływa z Tego Samego Źródła, ze Źródła Miłości Bożej i ściśle ze sobą jednoczy wszystkich członków rodziny. O takich to rodzinach śmiało powiedzieć można, co Święty Łukasz mówi o pierwszych Chrześcijanach, że tam w skutek ścisłej miłości jest serce jedno i dusza jedna. Jeśli masz szczęście być członkiem takiej rodziny, dziękuj za to Panu Bogu, a jeśli, przeciwnie, nieszczęśliwe rozdwojenie istnieje w rodzinie twojej, bądź dla niej aniołem pokoju, usiłuj zbliżyć serca: Pan Bóg pobłogosławi usiłowania twoje, policzy cię w grono swych dzieci wybranych według tych słów Pisma Świętego: „Błogosławieni pokój czyniący, albowiem nazwani będą synami Bożymi” (Mat. V).
UCZUCIA. Proś dla siebie i dla wszystkich drogich sercu twojemu o ustawiczny wzrost miłości ku bliźnim.
POSTANOWIENIE. Starać się będę poznać jasno, w czym miłość moja była niedoskonała, abym na przyszłość zaradził złemu.
III. Punkt.
Pobożność.
ROZWAŻANIE DUCHOWNE. Uczniowie trwali w nauce apostolskiej i w uczestnictwie łamania chleba, i modlitwach (Dz. Ap. II). Jakimi byli owi uczniowie przed swoim nawróceniem? Ludźmi ziemskimi i cielesnymi, których cała religia ograniczała się do wykonywania kilku błahych, zewnętrznych przepisów, bez uczuć pobożności; którzy zasługiwali na taką, jak ta, skargę Pana Jezusa: „Ten lud czci Mnie wargami, ale serce ich daleko jest ode Mnie” (Mat. XV). I ten sam lud stał się w krótkim czasie skupionym wewnętrznie, duchowym, bogomyślnym i pełnym tkliwych uczuć pobożności. Jest to trzeci Cud, który Duch Święty zdziałał w pierwszych Chrześcijanach. Jakimże sposobem zapewnili sobie trwałość i wzrost tej pobożności? Święty Łukasz daje nam odpowiedź: „przez pilność, z jaką trwali jednomyślnie w kościele, chwaląc Boga i w uczestnictwie łamania chleba, i w modlitwach”.
ZASTOSOWANIE. Tym samym sposobem powinieneś utrzymywać i utwierdzać się w życiu duchowym i uczuciach pobożności. Jakże używasz tych środków?
ROZMOWA DUSZY [****] z Duchem Świętym.
Zachęcamy do:
- uczczenia Najświętszego Serca Pana Jezusa w miesiącu czerwcu ku czci Jego poświęconym: Nabożeństwo czerwcowe – dzień 2
- pobożnego przygotowania się do uroczystości Trójcy Przenajświętszej przez Nowennę: Nowenna przed świętem Trójcy Przenajświętszej – dzień 8
- Nauki o Duchu Świętym z przedwojennych wydań modlitewników
- nabożnego uczczenia Ducha Świętego: Modlitwy do Ducha Świętego.
- Nauka katolicka na Suche Dni Letnie – Piątek.
- nabożnego przeżycia Suchych Dni poprzez Nabożeństwo na Suche Dnie.
[*] Ażeby ta książka rozmyślań nie stała się tylko książką czytań duchowych, należy zatrzymać się chwilkę i celem jasnego zrozumienia zastanowić się dobrze nad każdym głównym zdaniem rozważania i zastosowania, tak jak gdyby każde zdanie tworzyło osobny ustęp. Twoje własne myśli i uwagi oświecą cię i wzruszą więcej, niż wszystkie inne, podane przez innych. Bylibyśmy użyli tej formy zdań oddzielonych ustępami, gdyby nie to, że wtedy objętość książki stałaby się o wiele obszerniejszą, a tym samym i cena wyższą.
[**] Wzbudzaniu uczuć należy poświęcić jak najwięcej czasu, gdyż przez nie tylko rozmyślanie, czyli medytacja staje się modlitwą. One zapalą i rozniecą w nas ogień Miłości Bożej. One rozmyślaniu naszemu nadadzą pewnego namaszczenia i utrzymają nas przez cały dzień w gorącości ducha. Niepodobna też, aby w ciągu rozmyślania nie obudziło się w nas wiele innych uczuć, które, jak już wspomnieliśmy, są nierównie skuteczniejsze, bo pochodzą z głębi własnej duszy lub z natchnienia Bożego.
[***] Nie dosyć jest czynić dobre postanowienia, należy przede wszystkim zachęcić się i zmusić moralnie do wykonania powziętych postanowień. W tym celu należy uważnie rozbierać motywy czyli pobudki, jakimi są:
1) Wielkie korzyści, wypływające z wiernego wypełnienia dobrych postanowień w tym i przyszłym życiu.
2) Słuszność i sprawiedliwość. Czegóż bowiem wymagają od nas przyrzeczenia dane na Chrzcie Świętym?… sama nazwa Chrześcijanina…. ucznia i naśladowcy Jezusa Chrystusa? Jako też krótkość i wartość czasu?
3) Wielka łatwość wykonania… wszystko się ogranicza na kilku niewielkich usiłowaniach, na kilku umartwieniach, które Łaska Boża jeszcze łatwiejszymi czyni.
4) Radość. Jakże gładkim zadowoleniem napełnia nas trud lub ofiara podjęta z miłości ku Panu Bogu. A przede wszystkim jakąż to pociechę będziemy z tego mieli w godzinę śmierci.
5) W końcu konieczność dobrych postanowień wykonanych czynem. Ale jednego potrzeba (Łuk. X. 42), powiedział Pan Jezus, jednej tylko rzeczy, tj. bym się uświęcił i zbawił, a do tego konieczne mi są dobre, a silne i skuteczne postanowienia.
Częstokroć tracimy cały owoc rozmyślania, jeśli nie czynimy praktycznych postanowień na ten właśnie dzień, w którym rozmyślamy, albo nie prosimy gorąco o pomoc z Nieba, do wykonania dobrych postanowień, rachując zbyt wiele na własne siły.
[****] Rozmowa duszy czyli właściwa modlitwa jest bardzo zaleconą przez mistrzów życia duchownego. Uczucia i postanowienia, podane w punktach rozmyślania, dostarczą zawsze obfitego do niej przedmiotu. Można ją częściej powtarzać prowadząc raz z tą, drugi raz z inną osobą Trójcy Przenajświętszej, albo z Przeczystą Boga Rodzicielką. Albo z którym ze Świętych Patronów swoich, według własnej pobożności i natchnienia. W rozmowie duszy, czyli w modlitwie, zakończającej rozmyślanie, jest rzeczą bardzo pożyteczną ofiarować Panu Bogu praktyczne postanowienia na ten dzień i prosić Go usilnie o Łaskę wytrwania.
Rozważania duchowe należy zakończyć odmówieniem „Ojcze nasz“ lub „Zdrowaś Marya”.
© salveregina.pl 2023