Zawartość strony
Przewodnik prawdziwej pobożności
O. Brunon Vercruysse SI
1886 rok.
czyli
NOWE PRAKTYCZNE ROZMYŚLANIA
na każdy dzień roku
o życiu Pana Naszego Jezusa Chrystusa
ku użytkowi wiernych
TOM I
Środa.
Jezus daje się poznać uczniom.
I. Przedstawię sobie Jezusa siedzącego w pośród dwóch uczniów u stołu w chwili, gdy daje się im poznać.
II. Prosić będę o łaskę, abym zakosztował tego szczęścia, którego w tej chwili doznali dwaj uczniowie Pańscy.
I. Punkt.
Jezus daje się poznać uczniom.
Rozważanie. I stało się, gdy siedział z nimi u stołu, wziął chleb i błogosławił i łamał i podawał im (Łuk. XXIV). Zgadzają się wszyscy tłumacze Pisma św., że był to Chleb Eucharystyczny, własne Jego ciało — święta Komunia — który podał w ten sposób uczniom z Emmaus, jak Apostołom przy ostatniej wieczerzy. Zaledwie chleb ten przyjęli, dodaje Ewangelista, otworzyły się oczy ich i poznali Go. Jest tu widoczny, a bezpośredni skutek świętej Komunii: oświecenie umysłu, dar poznania Boga i rzeczy nadnaturalnych.
Zastosowanie. Czemuż, przyjmując tak często Chleb Eucharystyczny, jestem jeszcze tak mało oświecony? Czemu tak małe czynię postępy w znajomości rzeczy niebieskich i dróg Bożych? Bez wątpienia przypisać to należy własnej niedołężności, bo nie przynoszę ze sobą usposobienia odpowiedniego, niedbale zbywając przygotowanie przed i dziękczynienie po Komunii świętej.
Uczucia. Dziękuj Bogu za łaski, jakie pomimo niedoskonałego przygotowania w Komunii świętej otrzymałeś.
Postanowienie. Rozważ, jakie błędy w przystępowaniu do Komunii świętej popełniasz i obmyśl sposób zaradzenia temu.
II. Punkt.
Jezus znika z pośród uczniów.
Rozważanie. Gdy Jezus dał się poznać uczniom przy łamaniu chleba, zniknął z oczu ich (Łuk. XXIV). Zostali więc pozbawieni z wielkim swym żalem jawnej obecności Jezusa, nie tracąc jednakże zbawiennych jej skutków.
Zastosowanie. Dlaczego Zbawiciel tak prędko ukrył się oczom uczniów, nie dając im czasu do okazania mu wdzięczności i uwielbienia?… Być może, że chciał nas tem nauczyć, jak twierdzą Ojcowie Kościoła, abyśmy po spełnieniu dobrego uczynku unikali raczej niż szukali pochwał i podziękowań. Chciał też nam okazać, że nie powinniśmy liczyć na trwałość pociech i słodyczy, które w nas sprawia Jego święta obecność: że na tej łez dolinie są one nietrwałe, przemijające. Czy nie jesteś zbyt tkliwym na obojętność jaką ci świat okazuje, a zbyt nieczułym na ubytek łaski Bożej?
Uczucia. Gardź pochwałą i naganą świata. Przygotuj się na oschłość i brak wszelkiej pociechy duchowej.
Postanowienie. Bądźmy żarliwi i ochotni w służbie Bożej, abyśmy przez nasze błędy nie zostali pozbawieni światła i namaszczenia łaski.
III. Punkt.
Powrót uczniów do Jeruzalem.
Rozważanie. Rozmowa z Jezusem i Komunia święta przemieniły dwóch uczniów w innych ludzi. Światło wiary zastąpiło ciemności, które ogarniały poprzednio ich umysł, a ciężki ich smutek zmienił się w radość serca płonącego Bożą miłością i niezachwianą wiarą w prawdziwe Zmartwychwstanie ukochanego ich Mistrza. I mówili między sobą: Azali serce nasze nie pałało, gdy mówił w drodze i Pisma nam otwierał? (Łuk. XXIV). A w takim usposobieniu ducha, wstawszy tejże godziny, dodaje święty Łukasz, wrócili się do Jeruzalem, mimo to, że ciemna noc już zapadła. Dlaczegóż uczniowie Pańscy okazują tyle pośpiechu? Bo chcą niezwłocznie zawiadomić innych uczniów, ogłosić im zmartwychwstałego Chrystusa i naprawić w ten sposób zgorszenie, dane swoim niedowierzaniem w zeznania naocznych świadków Zmartwychwstania Pańskiego.
Zastosowanie. Dzisiejsze rozmyślanie powinno:
1) wzbudzić w nas żądzę najściślejszego przestawania z Jezusem podczas naszych medytacyj;
2) wywołać nienasycone pragnienie Komunii św., która zdziałała tak cudowną przemianę w uczniach z Emmaus: czy nie przybliżasz się do Komunii świętej w omdleniu ducha?
3) przypomnieć nam obowiązek bezzwłocznego naprawienia zgorszeń, których mogliśmy się stać powodem.
Rozmowa duszy z Jezusem. — Dziękować Mu za otrzymane łaski w Komuniach świętych. — Prosić, zaklinać, by raczył być zawsze naszym światłem, naszą potężną pociechą, itd.
© salveregina.pl 2021