Źródło: O. Jerzy od Św. Józefa, Chleb powszedni. Rozmyślania na wszystkie dni roku kościelnego. Wyd. OO. Karmelitów Bosych Kraków 1959

 

 

 

 

Rozmyślanie.

Słowa Pana naszego Jezusa Chrystusa przy ustanowieniu pouczają nas

I. o Istocie Sakramentu,

II. o znaczeniu sakramentalnych postaci. 

 

 

„To jest Ciało Moje…, to jest Krew Moja” — (Mk 14, 22 i 23). 

 

I. Jak przy ustanawianiu Najświętszego Sakramentu Ołtarza przez wymówienie słów: „To jest Ciało Moje…, to jest Krew Moja”, Boskie Serce Pana Jezusa otworzyło upusty wszystkich Łask, tak też przy Mszy Świętej przez powtórzenie tych słów ustanowienia, istota chleba i wina w oka mgnieniu przemienia się w Najświętsze Ciało i w Najdroższą Krew Pana Jezusa tak, że z chleba i wina nie pozostaje nic, prócz zewnętrznych postaci i pewnych nie istotnych przymiotów. Według zewnętrznego wyglądu ten chleb jest teraz jednak prawdziwym Ciałem, a według postaci pozostające wino jest prawdziwą Krwią Pana naszego Jezusa Chrystusa. Chrystus Pan mógł był pozostawić chleb i wino co do istoty niezmienione, a tylko dać im uświęcającą Siłę, która by była zdolną karmić nas duchownym sposobem i pomnażać w nas uświęcającą Łaskę. Tak na przykład wodzie we Chrzcie Świętym dał Moc sprawiania w nas Łaski, ale tu jednak chciał On przemienić istotę chleba i wina. Dlaczego? Św. Jan Chryzostom odpowiada na to następującym porównaniem: „Jak matka swoje ukochane dziecko nie przez drugich, ale sama karmi, tak też chciał Chrystus Pan w Swojej Własnej Osobie karmić nas Swoim Ciałem i Krwią”. Jaka jednak zachodzi różnica między przyjmowaniem innych pokarmów, działaniem ich w nas, a przyjmowaniem Eucharystii, zaznaczył Św. Augustyn wkładając w usta Chrystusa Pana następujące słowa: „Wolno ci wprawdzie Mnie pożywać, jednak nie ty Mnie, jak twój cielesny pokarm, przemienisz w siebie, ale ty będziesz przemieniony we Mnie”.

 

II. Rozważmy teraz, dlaczego Pan Jezus w tym Najświętszym Sakramencie wybrał jako widoczny Znak Obecności Ciała Swego i Krwi postacie chleba i wina. Chciał nam przez to zaznaczyć, że ten Sakrament jest dla nas Ucztą, przy której karmieni jesteśmy i pojeni duchownym sposobem Jego Ciałem i Krwią. Podobnie jak chleb i wino posilają nas lepiej od wszystkich innych pokarmów, nasycają, budzą zadowolenie i radość w sercu, tak też i Święta Uczta Eucharystyczna napawa duszę najszlachetniejszą słodyczą i najgłębszą radością. Jeśli spojrzymy na Hostię Świętą samym okiem ciała, nie zauważymy w niej żadnej zmiany po konsekracji, jeśli przyjmiemy do ust w Komunii Świętej, smak nasz nie zakosztuje nic prócz zwykłego chleba. Ale co to za Chleb! „Ten jest Chleb Żywy, Który z Nieba zstąpił” (Jan 6, 50); „To jest Ciało Moje” (Mk 14, 22), odpowiada Chrystus Pan. Zdumiej się, rozumie ludzki! „Pana swego pożywa żebrak, sługa, nędzarz”. Król zdjął płaszcz Swego Dostojeństwa, a przybrał się w wygląd chleba i napoju. Cud ten zdziałał Zbawiciel, aby nas od tej zbawiennej Uczty nie odstraszał ani Jego Majestat, ani poczucie naszej niegodności nie wstrzymywało. 

Jak niegdyś Prorok Izajasz, tak też ty przed Zbawicielem osłoniętym sakramentalnymi postaciami możesz zawołać: „Zaprawdę jesteś Bóg ukryty” (Tamże, 45, 15). Pan nasz Jezus Chrystus ustanowił ten Najświętszy Sakrament pod dwiema postaciami, aby nie tylko On był całkowitą ucztą z potrawą i napojem, ale i przez oddzielenie Krwi od Ciała, które następuje Mocą słów konsekracyjnych, był także wiernym odbiciem i bezkrwawym odnowieniem Krwawej Ofiary na krzyżu, ukrywając w ten sposób, jakby przez pokorę dzieło największej ku nam Miłości. 

 

Modlitwa.

O mój Jezu, jak wysoko wzniosła się Miłość Twoja i jak nisko zstąpiła Pokora Twoja? Raczysz tak przedziwnym i miłym sposobem dawać mi Siebie za Pokarm. Jakim sposobem zdołam Ci odwdzięczać się za to wszystko?” Ty Się mnie cały oddałeś, więc i ja oddaję się cały. Tobie ofiarę, chwałę i dziękczynienie, wołając wraz z Twym wielkim czcicielem, Doktorem Anielskim: „Uwielbiam Cię nabożnie, Bóstwo utajone, co kryjesz się prawdziwie w tych figur zasłonę. Me serce Tobie, Panie, całe się oddaje, bo Ciebie rozważając zupełnie ustaje”. Amen. 

 

 

 

 

Zachęcamy do:

  1. uczczenia Najświętszego Serca Pana Jezusa w miesiącu czerwcu ku czci Jego poświęconym: Nabożeństwo czerwcowe – dzień 9
  2. pobożnego przygotowania się do wspomnienia Św. Antoniego Padewskiego przez Nowennę: Nowenna do Św. Antoniego Padewskiego – dzień 6
  3. Pierwsza Nowenna do Najświętszego Serca Pana Jezusa z Św. Małgorzatą Marią Alacoque – dzień 3
  4. Druga nowenna do Najświętszego Serca Pana Jezusa – Dzień 3

 

 

 

 

© salveregina.pl 2023